Falske følgere

Af Naja Bartholdy

Er det at købe følgere den nemme vej til succes på sociale medier?

Svaret er NEJ!

For man kan ikke komme uden om, at der er kommet større fokus på kvalitet frem for kvantitet, og som bureau eller virksomhed der arbejder med Influencer Marketing, er der et utal af analyseværktøjer, der kan spotte lige netop den del der omhandler købte følgere og likes.

For det vigtigste for dig som virksomhed er at influencerens følgere går op i deres indhold og ikke mængden af dem, det er jo ligegyldigt at få adgang til 7000 følgere hvis ikke de reelt eksisterer.

Som nævnt ovenfor kan vi se hvordan influenceres data udvikler sig og herved også om det er en organisk eller købt afvigelse. Dette gælder både hvis de køber følgere eller likes, da vi både kan følge med i deres ”follower audience” men også i deres ”engaged audience” – så husk at undersøge, om hvorvidt influenceren har det antal følgere der står.

Vi er som nævnt blevet mere bevidste om køb og vi ser og råder derfor personligt til, at der hellere indgås et samarbejde med en profil med 5.000 ”organiske” følgere end en profil med 7.000 følgere hvoraf 3.000 af dem er købte. En profil med organiske følgere opnår desuden også en større rammeflade, da Instagram fungerer på den måde, at profiler kan blive promoveret gennem følgeres engagement. Derfor er købte følgere, altid negativt i længden, for det vil blive opdaget!

Vores råd til dig – Gå efter influencere med et stærkt fællesskab og engagement mellem dem selv og deres følgere, frem for det tal der står i toppen af deres profil.  

inmix2