Skrevet af Marie Böyesen
Instagram er en kæmpe platform for influencer marketing. Derfor er det også vigtigt, at din virksomhed bruger platformen aktivt og effektivt. På den måde, kan du få mere ud af din online markedsføring.
Det starter med din profil, for den er din virksomheds ansigt udadtil. Måske den kunne bruge lidt ekstra kærlighed?
Nedenfor finder du en tjekliste, som du kan gå igennem for at teste styrken af din profil.
Når din profil er på plads, så kan du med fordel overveje at opsætte samarbejder med influencers, for at generere endnu mere opmærksomhed og trafik til din profil. På den måde, kan du også få en masse godt, autentisk content, som du kan dele på din egen profil. Det lyder jo ikke så dårligt, vel?
✏️ Skriv en skarp bio tekst
✓ Fortæl dine besøgende hvem du er og hvorfor de skal følge dig
✓ Brug relevante fagudtryk, dine kunder kender
✓ Husk link i bio/call-to-action!
💰 Lav sælgende højdepunkter
Brug dine bedste stories til at vise:
✓ Hvem du er og hvad du laver/sælger
✓ Behind the scenes
✓ Udtalelser fra kunder
🎨 Få styr på din profils feed
✓ Farverne og udtrykket skal matche virksomhedens visuelle identitet
✓ Slet gammelt/irrelevant indhold
✓ Sammensæt dit ”visitkort”
TIP: Lad dig gerne inspirere af andre profiler, som du synes fungerer godt. Men husk, at din profil skal præsentere DIN virksomhed, så træk kun på det, der giver mening for dig
📍 Brug hashtags og location tags
✓ Hashtags er dine søgeord på Instagram – brug gerne op til 10 pr. opslag
✓ Angiv din lokation og nå dit lokale publikum bedre
✓ Brug hashtags i teksten til opslaget, ikke som kommentar
🏆 Lav konkurrencer og giveaway’s
✓ En hurtig måde at få flere følgere
✓ Lav konkurrencer, som får flere til at se og følge dig
✓ Inspirér dine følgere til at tagge (uden at kræve det)
→ Din profil skal være så god, at følgerne bliver hos dig bagefter
Måske det lyder af meget?
Frygt ej, når du først er up and running, kræver det ikke nødvendigvis meget energi at have løbende aktivitet på din Instagram. Alligevel kan det godt være det, der ryger ned på to do-listen, når den i forvejen er lang.
Men HUSK, at det er godt givet ud 🙏
Du får lige tre gode råd til at strukturere din tilstedeværelse på Instagram:
Afsæt en fast mængde tid pr. uge til at interagere med dine følgere
Book det ind i din kalender, så du ikke glemmer det
Læg en plan for kommende indhold – fx med en fast frekvens på opslag og stories
Planlæg indhold måned for måned eller længere
Brug apps til automatisering af arbejdet
Fx kan du klargøre indhold på forhånd, og så lægges det automatisk op, når du vil have det