Influencers skaber varig værdi!

Skrevet af Nathalie Jensen

Den værdi som influencer marketing skaber, kan for nogen virke meget abstrakt. For hvad er det egentligt at denne form for marketing kan og genererer den overhovedet noget værdi efter en kampagnes afslutning?

Influencer marketing indeholder et enormt stort potentiale, i forhold til at skabe opmærksomhed omkring dit brand – også når du ikke aktuelt har gang i en kampagne. Og hvorfor så det? Du skal tænke på det sådan, at det content der produceres, i forbindelse med en kampagne – for det første skaber trafik til dine platforme i øjeblikket – men også efterfølgende, da influencers ofte bevarer indholdet i deres feed. På den måde bliver deres følgere fortsat eksponeret over for din virksomhed, selv efter en kampagnes afslutning. 

Foruden det fysiske indhold på deres profil, skal du ikke undervurdere hvilken vedvarende effekt en influencers anbefalinger kan have, på deres følgere. Dette gør sig særligt gældende for mikro influencers, som ofte har en anderledes og stærkere relation til deres følgere end større influencers har. Af denne grund har deres anbefalinger også en højere grad af resonans, som hænger ved i længere tid. 

Dette betyder konkret, for dig og din virksomhed, at deres følgere formentlig følger dig og din virksomhed aktivt allerede, fordi de jo har fået at vide, at I er værd at følge. Og lige netop dette har en enorm værdi efter kampagnens afslutning, da I nu har fået flere nye følgere, som potentielt deler og anbefaler jer og jeres produkter eller services til en masse andre, som ikke kendte jer før. 

Hvad kan du selv gøre for at sikre, at flest mulige, af influencerens følgere, begynder at følge dig, mens kampagnen er aktiv? En meget konkret ting er, at du sørger for, at gå ind og kommentere influencerens indhold, så deres følgere ser, at dig og din virksomhed er interesserede i det content, som influenceren laver. Kommenter også gerne direkte på følgernes kommentarer, så de føler, at du også er interesserede i dem og deres meninger og tanker.

Ved at interagere med dem på denne måde, husker influencerens følgere både dig og din virksomhed og de anbefalinger, som influenceren er kommet med af jer. Man kan derfor beskrive influencer marketing, som noget der er vedvarende, på en helt anden måde end traditionel annoncering, som ofte er afgrænset til bestemte tidsintervaller eller perioder.

Influencer marketing handler altså om meget mere end den opmærksomhed og omtale, som en kampagne kan skabe, nu og her. Denne type markedsføring kan generere en helt anden form for awareness omkring dit brand, end mange andre marketings former. Den kan nemlig være med til at skabe, ikke bare opmærksomhed omkring dit brand, men en decideret brand solidaritet. Af denne grund kan influencer marketing være et godt middel, til at skabe kontinuerlig marketing, som styrker dit brand – også efter en kampagnes afslutning og dermed sikre dig en fortsat effekt og værdi.

inmix2