Do’s and Don’ts

Skrevet af Nathalie Jensen

Når du bruger influencers, til at lave reklame på Instagram, er der visse juridiske regler, som det er vigtigt at både du og dine influencers følger. Vi har her samlet de mest essentielle regler, som du skal være opmærksom på, når du indgår samarbejder om kampagner, med influencers.

Helt grundlæggende, så er det vigtigste at de influencers, som deltager i din kampagne, overholder e-handelslovens §9 stk. 1. I denne står, at hvis en influencer viser produkter, logoer eller lignende, på deres medie skal det fremgå tydeligt, at der er tale om reklame eller sponsoreret indhold. 

Konsekvenserne, hvis denne paragraf ikke overholdes, kan nemlig blive store, for både influenceren og din virksomhed. Forbrugere har nemlig mulighed for at sende en klage til forbrugerombudsmanden, som kan vælge at udstede en bøde til influenceren for overtrædelse af markedsføringsloven § 37 stk. 4. Derudover kan du selvfølgelig også selv få udstedt en bøde, jævnfør § 6 stk. 4, i markedsføringslovgivningen. Men der findes netop måder at undgå dette og ting du kan gøre for at sikre dig, at det bliver tydeliggjort, at der er tale om reklame i det delte indhold. 

Men hvordan sikrer man sig dette? En god måde at gøre det, er at sætte nogle klare rammer for influenceren, allerede før samarbejdet indgås, så begge parter er med på vigtigheden af det og klar over hvilke konsekvenser det kan have, hvis man ikke overholder lovgivningen. Dette kan eksempelvis gøres ved at kræve, at der benyttes bestemte #hashtags i deres posts og stories igennem kampagnen. Udover hashtags som #reklame #annonce og #sponsoreret kan du også bede dem om, både at tagge din virksomhed og lave nogle bestemte hashtags, som henviser til den. 

Derudover kan de også benytte sig af funktionen “betalt samarbejde med XX“, hvor du, som virksomhed, skal ind og godkende at I er samarbejdspartnere, før influenceren reelt kan dele sit indhold. Dette er selvfølgelig en meget effektiv og konkret måde at gøre det på, som sikrer dig, at du informeres om alt indhold der deles i kampagnen.

Generelt er det også en god ting at vurdere den enkelte influencer, inden samarbejdet indgås. Har denne person lavet mange kampagner før? Er det tydeligt angivet, at der er tale om reklame, når de har haft samarbejder tidligere? Hvis der er tale om større influencers, som lever af det, så skal du ikke være lige så opmærksom på det, da de er helt klar over hvad lovgivningen siger og hvilke regler der er på området. Men hvis du indgår samarbejder med influencers, hvis profiler er mindre og som laver det ved siden af et andet arbejde, så er det en god ide at have en tydeligere dialog om reglerne for det indhold, som de deler i kampagnen.

Næste ting du måske tænker nu er, hvornår er der egentlig tale om reklame? Der er tale om reklame når 1) Der enten er indgået en skriftlig eller mundtlig aftale mellem influencers og virksomheder, om at influenceren laver omtale eller reklamerer for virksomhedens services eller produkter 2) Når influenceren, på vegne af virksomheden, tilbyder eks. rabatkoder eller laver give-aways med deres produkter 3) Når der er tale om affiliate aftaler, hvor virksomheden giver influenceren kommission af salg eller et beløb pr. salg/sign up etc. af produkter eller services. 

En anden ting, som er god at være opmærksom på- og gøre sig tanker omkring inden, er etikken omkring kampagnen og måden hvorpå det præsenteres, at indholdet er sponsoreret. Du skal, som virksomhed, være sikker på at influenceren matcher dit produkt, så samarbejdet og det indhold, som influenceren producerer, virker troværdigt. Tænk over influencerens evne til at skabe gennemsigtighed omkring reklameret indhold, så vedkommende er åben omkring det overfor sine følgere og det ikke “gemmes væk“ at der faktisk er tale om reklame.

Vi håber I kunne bruge vores lille guide til noget, i arbejdet med jeres egne kampagner. Hvis I skulle have nogle spørgsmål er I selvfølgelig altid velkomne til at række ud til os!

inmix2