Influencer marketing er det nye sort!

Skrevet af Nathalie Jensen

På grund af den digitale udvikling og de sociale mediers stadigt voksende betydning har marketing i traditionel forstand, i høj grad, måtte redefinere sig selv. Dette skyldes, at forbrugerne i dag interagerer med hinanden på en anderledes måde end tidligere, særligt på de sociale medier. Og derfor er det nødvendigt, at nytænke måden, hvorpå man vælger og markedsfører sin virksomhed og reklamerer for sit brand. Netop denne consumer-to-consumer tankegang er noget, som er at finde på tværs af forskellige sociale platforme, hvor forbrugerne kommer med anbefalinger af produkter til hinanden internt. Og det er her at influencers kommer ind i billedet! 

Influencers kan beskrives som eksperter indenfor bestemte områder, da de aktivt har valgt at bruge deres sociale kanaler, som platforme til at snakke om områder, som de er særligt interesserede i. Deres meninger om produkter anses derfor også som værende mere autentiske og troværdige, end traditionel markedsføring, netop fordi man kan mærke, at de er meget passionerede omkring det de taler om. Influencers er på denne måde med til at forme deres følgeres holdninger og meninger, hvilket betyder, at de har en stærk overbevisende magt. Af disse grunde er influencer marketing et fænomen, som virksomheder i dag bør være opmærksomme på og overveje at benytte, som en del af deres markedsføringsstrategi.

I Inmix har vi specialiseret os i mikro influencer marketing, da vi mener at netop denne størrelse influencers er særligt interessante! I og med at mikro influencere ‘kun’ har mellem 1000 og 15-20.000 følgere har de ofte lettere ved at skabe relationer til deres følgere, på et mere personligt plan, da deres sociale ‘universer’ er meget mindre, end eks. en influencer med 50.000 følgere. Derfor har de også mulighed for, at interagere med deres følgere i et helt andet omfang, hvilket bevirker, at de kender deres følgere meget bedre. Og dette er særligt interessant for netop virksomheder! Det, at de kender deres følgere ekstra godt, betyder nemlig også, at de har meget lettere ved at forstå deres følgeres ‘pain points’, som jo er en stor fordel for virksomheder, når de skal planlægge deres markedsføring og definere hvor deres ressourcer er bedst muligt brugt! 

I en international undersøgelse, der er lavet af magasinet Influencer Intelligence, i samarbejde med Econsultancy (publiceret 2020) svarede 79% af de adspurgte respondenter, at de foretrækker influencer content over celebrity endorsements, da deres indhold opfattes som mere troværdigt. I samme undersøgelse har det vist sig, at influencers med 1.000 følgere generer 85% højere engagement end dem med 100.000 følgere. Jo flere følgere jo mindre engagement er der altså. Et mindre følger antal betyder mere personlig interaktion og tydelig transparens, i forhold til det der reklameres for, hvilket har en stor betydning, hvis man gerne vil skabe succesfuld marketing. Interaktionen og gennemsigtigheden mellem influenceren og følgerne er nemlig key, hvis man søger at skabe direkte salg i forbindelse med en kampagne. Mikro influencer kampagner er faktisk hele 6,7 gange mere effektive pr. engagement end influencers med større følger antal, hvilket gør dem mere omkostningseffektive. Dette betyder altså, at de resultater der skabes i en sådan kampagne er både billigere og mere effektive, end hvis du eks. vælger at indgå i et samarbejde med en kendis personlighed. 

Hvis du vil læse mere om forskellige former for influencers, så kan du med fordel læse vores blogindlæg “Introduktion til influencer marketing“, hvor vi har lavet en mere detaljeret beskrivelse af forskellen på de forskellige størrelser af influencers og det, at samarbejde med dem!

inmix2