Skrevet af Frederik Nikolai Kruchov
Hvis du går og overvejer, om influencer marketing er relevant for din virksomhed, så har du helt sikkert stillet dig selv dette spørgsmål: Kan jeg tjene penge på influencer marketing?
Og svaret er JA! Men det er ikke let. Det kræver nemlig grundigt forarbejde at skabe en succesfuld salgskampagne, som tjener sig selv hjem igen. Du kan ikke bare forvente, at det vælter ned med guldmønter i turbanen, fordi du får et par influencers til at dele indhold med dine produkter. Det havde ellers været rart.
Nej, der skal mere til… Det første skridt på vejen, til en positiv ROI (Return on Investment) via. influencer marketing, er at kende sine omkostninger pr. salg eller nyerhvervet kunde, i din virksomhed. Den pris kan du finde frem til ved at udregne, hvor mange penge du bruger på marketing, hver gang du skaber et salg eller erhverver en ny kunde.
Når du kender dine omkostninger pr. salg, ny kunde eller CPA (cost per aquisition) som man også kalder det, så ved du, hvor meget du kan betale dine influencers pr. salg, uden at dine omkostninger stiger. For at dine influenceraktiviteter er konkurrencedygtige, skal omkostningerne jo gerne være tilsvarende, eller lavere, end dine andre marketingaktiviteter.
En nem måde du kan sikre, at du altid har styr på dine omkostninger, når det gælder dine influenceraktiviteter, er at lave en performancebaseret aftale med influencerne. Dette er ikke altid en mulighed, for det er ikke alle influencers, der er interesserede i performancebaserede aftaler, men hvis influencerne er interesserede, så kan det ofte være en ganske favorabel løsning for dig. En performancebaseret aftale betyder, at du betaler influencerne et fastlagt beløb pr. salg.
Og her kommer pointen: Når du kender din CPA, så ved du præcist, hvilket beløb du skal tilbyde dine influencernes pr. salg, for de skal naturligvis betales tilsvarende din CPA!
Lad os tage et eksempel: Du har udregnet din CPA til 120 kroner. Du ved altså, at det koster dig 120 kroner, at sælge en vare med dine nuværende marketingaktiviteter på f.eks. Facebook, Google eller YouTube. Nu kan du vælge at give disse 120 kroner til Facebooks enorme marketingmaskine eller du kan betale dem til en influencer. Hvad vælger du?
Hvis jeg var dig, så ville jeg bruge mine penge på lokale ambassadører, i form af influencers, som gør sig umage for at skabe autentisk og fængende indhold, om netop din virksomhed og dine produkter. Indhold som du efterfølgende kan bruge i andre marketingaktiviteter. Indhold som din målgruppe vil huske dig for.
Når din ROI er det samme, så er det da en no brainer. Synes du ikk’?