Skrevet af Nathalie Jensen
I dette blogindlæg vil vi forsøge at komme ind på og diskutere de forskellige typer af content, der kan produceres på Instagram. For det kan nemlig være lidt af en jungle at finde rundt i, hvilket content man skal prioritere og have fokus på – både på sine egne platforme, men også i et potentielt samarbejde med influencers. For det er jo netop dig, som har til opgave at definere, hvilke rammer der skal være for en kampagne. Hvad har du og din virksomhed brug for? Hvad vil I gerne have ud af kampagnen? For at lykkes med de målsætninger I sætter for samarbejdet er det rigtig vigtigt, at I er meget skarpe på, hvilket content influencerne producerer og deler, så I får mest muligt ud af de penge, som I bruger af jeres markedsføringsbudget.
Læs med her, hvor vi vil fortælle jer lidt om de forskellige typer content, som Instagram tilbyder, hvad de kan og hvordan din virksomhed kan bruge dem bedst i jeres markedsføring:
Post: Et post er et billede, som deles i influencerens feed, som jo er det første man møder, når man klikker ind på en profil. Posts har den særlige kvalitet, at de er rigtig gode, hvis man ønsker at sikre sig noget mere æstetisk indhold, som fremviser ens produkt på en flot måde. Og dette er jo en stor fordel for dig og din virksomhed, hvis du gerne vil sikre dig noget content, som du kan bruge i din egen markedsføring efterfølgende.
En ting, som man skal være opmærksom på, hvis man beder influencerne om at lave posts, er dog, at det ofte tager en del længere tid end eksempelvis en storyline, hvor man viser produkter frem eksempelvis ved at lave en unboxing video. Derfor skal du og din virksomhed også være villige til at betale influenceren mere for samarbejdet, hvis størstedelen af kampagnens content består af post.
Stories: Stories giver influenceren mulighed for at dele korte videoer, som er aktive på deres profil i 24 timer. Stories er særligt gode, hvis man gerne vil tale om produkterne, på en afslappet måde, hvor man eksempelvis kan synliggøre en stemning eller de følelser, som dine produkter giver influencerne. Omvendt kan stories også være rigtig effektive, hvis man gerne vil tale mere detaljeret om et produkt. Det kan eksempelvis være, at din virksomhed sælger nogle gadgets, som kræver mere detaljerede beskrivelser og fremvisninger, for at følgerne kan forstå produkterne. Influencerne kan selvfølgelig også sagtens lave stories, der indeholder fine og æstetiske billeder, hvis du godt kunne tænke dig, at de komplimenterede de post, som influencerne deler i deres feed. Mulighederne er altså mange, når det kommer til brug af stories i kampagner!
Lad os lige tage et par eksempler:
I vores gentagne kampagner for BEZZERWIZZER Studio har det eksempelvis været særligt vigtigt for os, at lade størstedelen af kampagnernes content være stories, da det er den mest effektive måde at fremvise, hvordan det faktisk er at spille deres spil og vise influencernes følgerne, hvorfor det er sjovt og på den måde inddrage dem i den oplevelse, som spillet gav influencerne selv. Det samme gælder eksempelvis vores kampagner for SHISEIDO, fordi influencerne, ved hjælp af stories, har kunne vise, hvordan de rent faktisk anvender SHISEIDOs lækre produkter. Og det at fremvise anvendelsen af dem, i deres dagligdag, gør også contentet mere håndgribeligt og relaterbart og dermed også mere troværdigt. I vores gentagne kampagner for Swapfiets, har vi også gennemgående brugt stories, som en fast del af kampagnestrategien. Det at influencerne har delt stories har nemlig gjort, at vi kunne sikre, at influencerne rent faktisk kunne vise deres oplevelse af at have en Swapfiets cykel og hvad det betød for dem og deres hverdag.
Et tip! Din virksomhed kan også reposte influencernes stories, så længe du husker at bede dem om at tagge dig i deres stories (Pssst! På den måde kan du også følge med i, at influencerne får delt det, som du har aftalt med dem, i løbet af kampagneperioden)
Reels / IGTV: Denne type content giver influencerne mulighed for at lave længere videoer, som de deler i deres feed, lige så vel som de deler et post. Denne form for content er altså en fed kombination af de to andre. Og hey! Det er sågar muligt, at dele klikbare links direkte i videoen.
Man bør dog være opmærksom på, at denne type content kræver meget mere tid for influenceren at producere og derfor koster mere end eksempelvis storylines.
Highlights: Highlights er jo ikke som sådan en type af content, men i stedet en feature, som Instagram tilbyder. Grunden til at vi nævner den er, at det kan være særligt smart at bede influenceren om at oprette et highlight i forbindelse med en kampagne, hvis størstedelen af det aftalte indhold er stories. I highlightet har du nemlig mulighed for at samle stories – også efter de er udløbet – hvilket jo er vildt smart, hvis du eksempelvis har indgået et samarbejde, som forløber sig over flere måneder. Så kan influencerens følgere nemlig altid gå tilbage og finde alle stories og alle informationer omkring jeres samarbejde samlet under highlightet.
Link sticker / link i biografi: Den sidste feature jeg vil nævne er Instagrams helt nye ‘link sticker’ som giver influenceren mulighed for at dele unikke links direkte i deres stories. Dette har tidligere kun været muligt, hvis en influencer havde over 10.000 følgere og ellers var links forbeholdt ens biografi. Denne feature åbner således op for nogle helt nye og unikke muligheder, i forhold til at lede direkte trafik ind på en specifik side, som dig og din virksomhed gerne vil skabe opmærksomhed omkring eksempelvis i forhold til at sælge nogle specifikke produkter eller skabe awareness omkring en marketingskampagne, som du og din virksomhed måske selv kører. Derudover er det selvfølgelig en rigtig god ide, at du også beder den influencer, som du samarbejder med, om at indsætte et link til dine hjemmeside i deres biografi.
Som du kan læse, så er der en verden af muligheder, når det kommer til, hvordan du kan sammensætte din influencer kampagne! Et godt råd herfra er derfor, at du lægger en god plan forinden, så du bliver helt skarp på, hvad du og din virksomhed egentlig har brug for og hvad I gerne vil opnå med jeres influencer kampagne!